Médiím se zase daří, 27.7.2015

Světový trh v oblasti médií, mobilních zařízení a digitální komunikace celkově roste. Vyšší obrat a zisk v roce 2014 však vykázaly pouze americké firmy.
Výkony evropských společností naopak klesly.

Obrat stovky nejvýznamnějších amerických a evropských firem působících v sektoru médií vzrostl v roce 2014 o 5 % na 665 miliard dolarů, uvedla studie společnosti Mazars Media Barometer. „Uplynulý rok znamenal pro mediální sektor růst, ale také změnu modelu v obchodování. Severoamerické mediální firmy, poháněné dynamickou ekonomikou, vykázaly vyšší růst obratu než evropské mediální firmy, které trpěly slabší ekonomickou situací,“ řekl Bruno Balaire, ředitel skupiny Mazars pro mediální záležitosti.
Zatímco tedy obrat amerických firem za rok 2014 vzrostl souhrnně o 6 %, u evropských se o 1 % propadl. Podobný trend byl patrný také v ziskovosti. Americké společnosti vykázaly růst zisku o 1‚2 procentní body, evropské klesly o 0‚6.

Inzerce a mediální komunikace

„Mediální byznys prošel v posledních letech velkými změnami a ukázalo se, že dokáže vytvářet zisk skrze efektivní využívání digitálních nástrojů,“ stojí ve zprávě. Růst v oblasti mediálního byznysu se ale nerovná tomu, že by se v podnikání dařilo přímo tradičním mediálním domům.
Nejúspěšnějšími v odvětví jsou – jen málo překvapivě – firmy typu Google a Facebook. Jen společnosti Google se podařilo za rok 2014 vykázat celkový obrat ve výši 59 miliard dolarů. Zisk sice klesl o 2 %, firma to však odůvodňuje velkými investicemi do vývoje novinek (Google Glass, drony, technologie do zdravotnictví).

V televizním vysílání se prosazují původně internetové firmy

Dřívější poskytovatelé pouze internetových služeb se začínají dostávat do popředí také v sektoru televizního vysílání. Odvětví rostlo zejména díky vzrůstající celosvětové popularitě on-line televize a vůbec video obsahu na internetu, který zaznamenává růst i díky vyšší penetraci rychlejšího mobilního internetu a rozšíření nových koncových přístrojů.
Významným hráčem je především americká internetová televize Netflix (VOD systém vysílání). „Tzv. VOD způsobilo převrat ve způsobu, jakým lidé televizi sledují. Tradiční poskytovatelé televizního vysílání se musejí reorganizovat, aby byli schopni čelit digitálním hráčům,“ uvedl Richard Faltin, partner WeiserMazars. A aktuální dění ve skupině Netflix jeho tvrzení potvrzují, protože tato mediální skupina oznámila, že od roku 2016 nebude aktivní pouze ve výrobě seriálů, ale vrhne se i do filmového průmyslu.
Podle odhadu studie Mazars Media Barometer by měl trh VOD růst každoročně do roku 2018 o 16 %. Na dramatický nárůst zájmu o internetový videoobsah reagují postupně všechny mediální domy, včetně tuzemských. Skupina CME, která provozuje v ČR soukromou televizní stanici Nova, spustila Voyo, dvojka na televizním trhu TV Prima má svoji Prima play a novým hráčem na trhu je nyní investiční skupina PPF se svojí O2 TV.

Publikováno na serveru Marketing Sales Media, 27.7.2015